Sunday, June 3, 2012

Do’a dan Redha Ibu



Assalammualaikum,

Ilham kali ini Ukhti dapatkan dari pembicaraan Ukhti dengan teman-teman Ukhti yang berhajat untuk pergi melancong ke.. tak jauh, Miri je.. =) Mereka yang lain sudahpun bersedia untuk meneruskan pelan tersebut, yang tinggal hanya.. Ukhti.. yang harus meminta kebenaran kepada Ibu Bapa Ukhti untuk pergi.. Sebenarnya agak berat untuk memberitahu kerana Ukhti faham benar dengan Ibu Ukhti yang kejarangan untuk melepaskan Anak gadisnya ini apalagi untuk pergi ketempat yang jauh.. mungkin Bapa Ukhti lebih relax orangnya walaupun beberapa kali teman Ukhti berbisik kepada Ukhti mengenai wajah bapa Ukhti yang ‘garang’ kerana kumisnya.. hehe.. 

Dipendekkan cerita, Ibu Ukhti tidak membenarkan.. keputusan Ibu Ukhti tersebut seakan-akan mengukuhkan lagi perspektif orang mengenai Ukhti yang dikatakan “Anak Babu”, hehe.. Di Universiti, Ukhti mempunyai seorang pensyarah yang mempunyai cara pemikiran yang agar terbuka. Beliau mengetahui akan cara hidup Ukhti yang menurut Beliau agak ‘terkongkong’ kerana, dalam usia 24 tahun ini, Ukhti masih di-ikat oleh peraturan Ibu.. Beliau turut membandingkan cara kehidupan orang muda dibarat yang baginya lebih relax. Beliau berkata kepada Ukhti bahwa Ukhti harus tegas dalam membuat keputusan untuk diri sendiri dan tidak terlalu terikat oleh kata-kata Ibu Ukhti.. Ukhti Cuma tersenyum dan terkadang membuat jenaka mengenainya.

Tajuk diatas, Ukhti menyebut mengenai Do’a.. Mungkin orang-orang yang rapat dengan Ukhti selama ini pernah mendengar Ukhti beberapa kali menyebut “the power of Do’a” ketika bercakap-cakap dengan mereka. Bila Ukhti berbincang mengenai sesuatu yang kurang pasti ataupun sesuatu harapan dengan teman-teman, Ukhti selalu mengingatkan diri sendiri bahwa Ukhti mesti percaya yang kita dibawah perlindungan dan jagaan Allah S.W.T.. jadi apa yang tersirat dihati, mintalah kepadanya, berdo’a lah kepadanya.. always believe in the power of Do’a..

Ingin Ukhti berkongsi sedikit cerita Ukhti bersama Ibu Ukhti yang sangat Ukhti kasihi.. Sejak dari kecil, Ibu Ukhti selalu mengingatkan Ukhti satu pesanan yang sehingga sekarang masih dilakukannya iaitu, apapun yang terjadi, jangan pernah lupa untuk berDo’a.. bila ada yang bertanya, Ukhti berkeinginan untuk mendapatkan apa dari mereka, jawablah.. saya hanya mahu Do’a.. Ibu mengatakan, jika kita minta wang ringgit ataupun harta benda dari orang lain, ianya-nya hanya berbentuk sementara.. wang ringgit akan habis dibelanjakan, harta benda bila cukup masanya, akan rusak.. mintalah sesuatu yang selamanya dapat Ukhti nikmati kebaikannya.. minta Do’a dari mereka untuk sentiasa dimurahkan rezeki, minta Do’a dari mereka untuk sentiasa dilapangkan segala urusan.. kerana sekali Do’a diucapkan, ianya-nya akan berterusan selagi orang yang menDo’akan itu redha dengan keberadaan kita, Insya Allah..

Bercakap mengenai Do’a, Ibu Ukhti adalah ‘role model’ untuk Ukhti.. dari dulu sehingga sekarang, bila saja Ibu mendapat rezeki dari anak-anaknya, ibu akan selalu berkata “terima kasih lai bagi babu rezeki, mudahan rezekimu selalu ditambahi, hidupmu berkat selalu”. Itulah yang selalu diucapkannya walaupun hanya sekadar dibawa makan martabak 60c. Terkadang, tersentuh juga hati kecil ini bila saja mendengar ibu menberi Do’a kerana kita semua tahu betapa kuatnya Do’a seorang ibu. Pernah Ukhti membaca didalam satu buku yang bertajuk “wanita Muslimah”, “Jika semua orang tahu betapa hebatnya kekuatan Do’a seorang ibu terhadap anaknya, sudah tentu semua orang akan berhabis-habisan walau bergadai nyawa untuk mendapatkan sedikit saja Do’a ibu..”

Banyak perkara berlaku dalam hidup Ukhti yang mana bila Ukhti fikirkan lebih dalam, semuanya berkat dari Do’a ibu Ukhti.. Ukhti teringat.. ketika Ukhti berada dimenengah enam atas, Ukhti menghadapi kesukaran untuk cuba lulus didalam peperiksaan A’level Ukhti.. ketika peperiksaan percubaan, Ukhti hanya mampu mendapat E untuk subjek Ukhti.. walau sekuat mana Ukhti cuba untuk memahami, keputusan masih menhampakan.. Ukhti menyampaikan kehampaan itu kepada Ibu Ukhti.. Ibu memang seorang yang sangat positif.. ibu akan selalu membuat Do’a dihadapan Ukhti dan Ukhti ingat satu Do’a yang pernah beliau sebut.. “Ya Allah, Izinkan anakku untuk menjejakkan kaki ke universiti..”, apabila keputusan peperiksaan dikeluarkan, Ukhti layak untuk memohon dan mendapatkan biasiswa untuk masuk ke-universiti.. Alhamdulillah..

 pada tahun lepas, sebelum classification Degree Ukhti keluar, Ukhti seringkali bercerita dengan Ibu mengenai bagaimana classification dibuat dan bagaimana ia dibahagikan kepada empat bahagian. Ibu Ukhti bertanya, apa yang Ukhti harapkan dari classification Ukhti.. Ukhti kata, “it would be nice to get atleast 2.1..”, tetapi Ukhti juga menerangkan kepada ibu bahwa, jika dilihat dari gred-gred yang Ukhti dapat dari tahun 1 yang majoritinya adalah gred C, jika hanya mendapat 2.2, Ukhti akan tetap bersyukur.. Ukhti juga memberitahu Ibu bahwa, sedangkan pensyarah Ukhti dan juga staf HRD sendiri mengatakan, dengan gred yang Ukhti ada, kemungkinan besar Ukhti hanya akan mendapat 2.2. Tapi Ibu tetap seorang Ibu yang sentiasa inginkan yang terbaik untuk anaknya.. apabila ibu mendengar cerita tersebut.. Ukhti masih ingat apa yang Ibu katakan selepas itu. Ibu berkata, “Dengan berkat Do’a Babu.. hati Babu selalu redha, Insya Allah.. kau kan dapat lebih dari 2.2” dan itu yang selalu diucapkan acapkali Ukhti menyampaikan perasaan hampa Ukhti kepadanya mengenai classification yang terlalu akhir keluarnya.. Bila classification akhirnya dikeluarkan.. sahabat baik Ukhti menelefon Ukhti tepat pukul 5 subuh dan memberitahu bahwa Ukhti mendapat kelas Dua atas.. itulah hebatnya Do’a seorang Ibu, Alhamdulillah..

Al-Kisah, dengan classification yang Ukhti perolehi, membolehkan Ukhti untuk memohon biasiswa keluar Negara, namun keputusan itu ditentang oleh Ibu Ukhti yang merasa belajar di Universiti tempatan sudah cukup.. Mungkin tidak biasa berjauhan dengan Ukhti membuatkan ibu berasa begitu, Ukhti faham.. Ukhti mencuba nasib untuk memohon dan menguruskan permohonan tanpa sepegetahuan Ibu.. namun, seperti yang Ukhti pernah katakan di post sebelumnya, Redha seorang Ibu itu penting.. sangat penting jika ingin hidup yang baik.. tiada izin dan redha dari Ibu, bermacam-macam masalah Ukhti hadapi ketika menguruskan permohonan tersebut dan ianya-nya disaksikan oleh teman-teman Ukhti sendiri. Bermacam-macam halangan sehingga pada akhirnya, Ukhti tidak sampai bertolak walaupun pada akhirnya biasiswa diberikan kepada Ukhti dimana Ukhti mengambil keputusan untuk menolak biasiswa tersebut kerana didalam hati Ukhti juga takut dengan ketidakan redhaan Ibu. 

Benarlah kata orang.. akan ada hikmah disebalik yang berlaku.. ada hikmahnya menurut kata Ibu.. pada hari Ukhti menolak biasiswa keluar Negara, Ukhti mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Brunei Darussalam dan program yang Ukhti dapat memang bertepatan dengan keinginan Ukhti dan sepanjang belajar disana, Ukhti merasa sangat seronok.. Alhamdulillah.. 

Jika Ukhti fikirkan balik hujahan pensyarah Ukhti yang mengatakan hidup Ukhti terikat.. Alhamdulillah, Ukhti bahagia dengan cara hidup Ukhti sebab Ukhti tahu, walaupun ada beberapa perkara yang disekat, Ukhti tahu Ukhti hidup dibawah Redha dan Do’a Ibu Ukhti.. Bagi Ukhti, itu lebih penting.. Ibu Ukhti lah yang membesarkan Ukhti dan adik-adik, beliau lah yang menyuap dan menadah makanan ke-mulut Ukhti ketika sihat dan sakit.. Ibulah yang menDo’akan kebaikan untuk Ukhti bila orang lain mencaci dan menghina.. 

Ukhti Yakin.. Ukhti-Ukhti dan Akhi lain juga dibesarkan oleh Ibu-Ibu yang hebat dan tegas kerana kehebatan seorang anak dilihat dari kehebatan Ibunya yang membesarkan.. pepatah orang putih mengatakan, “A man who treats his woman like a PRINCESS is a proof that he has been born and raised in the arms of a QUEEN”,  intipati yang Ukhti ingin perlihatankan disini adalah.. selagi kita masih mempunyai Ibu.. mintalah Do’a dari mereka.. carilah keredhaan Ibu.. pengalaman Ukhti sendiri sudah cukup untuk membuktikan betapa hebatnya Do’a seorang Ibu.. dan Ukhti yakin, Ukhti-Ukhti dan Akhi juga mempunyai pengalaman sendiri bersama Ibu masing-masing.. jika yang belum mendapat rezeki dalam pekerjaan, mintalah Do’a dari Ibu setiap hari.. jika yang belum mendapat rezeki dalam mencari pasangan, mintalah Do’a dari Ibu setiap hari.. jika yang belum mendapat ketenangan dan kebahagiaan, mintalah Do’a dari Ibu.. 

“Hadis Sahih Bukhari menjelaskan, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, maksudnya : 'Siapakah yang wajib kita hotmati dan kasihani selepas Allah SWT dan Nabi'? Jawab Nabi, Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Dan kali keempat lelaki itu betanya 'selepas itu'? Jawab Nabi, ayah kamu.”

“Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa"

“Dari kitab Mujab ad-Da’wah yang ditulis oleh Imam al-Hafizh Ibnu Abi ad-Dunya rahimahullah.
Dari Anas bin Malik radhiyallahu anhu , dia bercerita:

Suatu hari kami menjenguk seorang anak muda dari Anshar (Madinah) yang sedang sakit berat. Kami tidak beranjak dari sisinya sampai ajal menjemputnya. Lalu kamipun membentangkan kain untuk menuntupi wajahnya. Ibunya yang sudah lemah dan tua berada di samping kepalanya. Lalu kami menoleh kepadanya sambil menghiburnya dengan berkata, ‘Berharaplah pahala dari Allah atas musibah yang menimpamu’.

‘Apakah anakku sudah mati?’, tanya wanita tua itu.

‘Ya’, jawab kami.

‘Benarkah apa yang kalian katakan?’, tanyanya lagi.

‘Ya, benar’, jawab kami.

Lalu wanita tua itu mengulurkan tangannya ke langit sambil berkata, ‘Ya Allah, Engkau tahu bahwa aku pasrah kepada-Mu dan berhijrah kepada Rasul-Mu, dengan harapan agar Engkau berkenan menolongku dalam tiap kesulitan. Ya Allah, janganlah Engkau timpakan kepadaku musibah ini pada hari ini’.

Kemudian dibukalah penutup wajah yang telah kami tutupkan kepada anak muda itu. Tidak berapa lama kemudian, kami menyantap makanan bersamanya.

Ajaib, anak muda itu hidup kembali.”



Assalammualaikum =)


p/s: Terima kasih kepada Ukhti / Akhi yang memberi peringatan kepada Ukhti disalah satu post Ukhti.. nasihat dan peringatan adalah rezeki dari Allah.. semoga Ukhti / Akhi diberi kemudahan dan rezeki yang luas.. Aamiin Aamiin Ya Rabb..



No comments:

Post a Comment