Wednesday, August 22, 2012

Indahnyee Raya!


Assalammualaikum!



Tak terasa hari ini sudah masuk raya ke 4.. Ukhti rasa masa agak cepat berlalu.. sekarang benda-benda yang awalnya Ukhti simpan ketepi ketika bulan puasa dan Syawal, sekarang sudah mula Ukhti fikirkan, terutama sekali hal ehwal Dissertation Ukhti T_T sekali lagi, masa seperti sungguh cepat berlalu sehinggakan tidak terasa tinggal sebulan lagi masa yang tinggal untuk Ukhti menyiapkan Draft pertama Dissertation Ukhti.. Benarlah kata senior-senior Ukhti, “inda sanang mengambil Master ani” tapi Ukhti yakin, bila Ukhti sudah ditakdirkan untuk mengambil Master tersebut, itu bererti Allah mempercayai kemampuan Ukhti untuk melaksanakan.. Insya Allah, mesti semangat! Ukhti memilih untuk membuat kajian mengenai humanitarian crisis yang ketika ini berlaku di Burma / Myanmar, Southern Philippines dan Aceh sebagai tiga case studies pilihan Ukhti, Kenapa? Nantilah Ukhti bercerita mengenainya, hehe.. Insya Allah bila dissertation Ukhti sudah Berjaya disiapkan dan mampu Ukhti bangga dengannya, Insya Allah.. Mungkin di post berikutnya.. =)

Ukhti ingin bercerita mengenai sambutan raya pertama dan kedua Ukhti yang Ukhti rasa agak menarik untuk dikongsikan bersama dengan Ukhti-Ukhti dan Akhi. Ada beberapa hal terjadi ketika itu yang membuatkan Ukhti dapat terus belajar untuk terus bersabar, bersyukur dan membezakan apa yang dituntut oleh Sang pencipta dan mana yang sekadar menjadi peraturan manusia.

Masuk saja bulan syawal, Ukhti sudah berjanji untuk istiqomah menjalankan kewajiban lima waktu walau dimanapun ketika itu Ukhti dan keluarga sedang beraya, Solat tetap solatkan walaupun Bulan Ramadhan sudah meninggalkan kita.. namun mungkin semua Ukhti pun tahu, salah satu dugaan yang harus dilalui Ukhti bila ingin melakukan solat ketika beraya, berbanding Akhi-Akhi..adalah kita harus terlebih dahulu menghapuskan segala make-up yang ada di wajah kita sebelum mengambil wudhu.. Mahu tak mahu, Ukhti pun harus merasakan itu.. dengan masa yang Ukhti luangkan untuk bermake-up sebelum berjalan, lalu harus dihapuskan untuk solat.. memang terkadang membuatkan Ukhti berfikir, mungkin inilah dugaan yang harus Ukhti-Ukhti tempuhi.. namun, Ukhti selalu bercakap kepada diri sendiri, jangan ‘mencomplicate’ kan sesuatu bila sebenarnya ada jalan keluar untuknya.. jadi Ukhti membeli tisu untuk membersihkan make-up secara express brand Nivea.. wallaaa~ hehe.. 




Pada Raya pertama, ketika Ukhti ingin melakukan solat Zohor dirumah ditempat ukhti beraya, Ukhti terlebih dahulu membersihkan wajah dari eye-liner dan mascara.. dan ketika itulah, datang seorang Ukhti lalu menegur Ukhti disini yang sudah kusyuk dengan tisu basah yang agak harum dicium.. lalu beliau pun berkata, “sayang jua make-up dilap”, Ukhti lalu berkata, “awu, kan berwudhu..takut inda masuk air”, lalu dengan tegas, Ukhti tersebut berkata, “eh, nada papa tu eh, kalau banyak inda dapat, payah tu hidup”, terdiam sejenak Ukhti ketika itu.. Ukhti hanya mampu membalas dengan senyuman.. dan terus mengerjakan solat. Pada hari kedua, seperti biasa, Ukhti harus membersihkan wajah sebelum mengerjakan solat dan sekali lagi ditegur oleh seorang lagi Ukhti mengenai make-up yang Ukhti hapuskan dan juga baju kurung Ukhti yang sedikit basah selepas berwudhu.. banyak teguran Ukhti dapat ketika itu, namun yang sangat Ukhti syukuri, Ukhti hanya mampu tersenyum dan berkata ‘awu..’ tanpa harus bertelingkah membalas hujahan mereka.. mungkin, Allah biarkan Ukhti menghadapi situasi sebegitu agar dapat belajar untuk bersabar, tersenyum dan lebih menerima.. sebenarnya, Ukhti tidak tahu apa nak dijawab kerana Ukhti hanya tahu, sebelum solat, segalanya harus bersih.. make up, kotoran ditangan atau dimana-mana yang menghalang air untuk masuk.. itulah yang Ukhti fahami,



“Allah tidak menerima solat tanpa bersuci (berwudhu’)”. (H/R Muslim, 1/60)

Dan juga, Pada hari raya pertama, teman baik Ukhti yang berbangsa cina, membawa Ukhti untuk menemaninya beraya kerumah teman-temannya yang berbangsa islam.. tidak ingin menghampakan, Ukhti pun menemani beliau.. kebanyakan teman-teman beliau terdiri daripada Akhi-Akhi dan disinilah cabaran sebenar Ukhti.. Raya tahun ini, Ukhti sudah istiqomah untuk tidak akan bersentuh tangan dengan mana-mana Akhi yang tiada talian darah dengan Ukhti.. Mulanya, Ukhti berfikir.. senang saja.. namun hakikatnya tidak.. sekarang, bila tiba hari raya.. salam dan berjabat tangan adalah tanda sapaan, tidak kira lelaki atau wanita.. bila sampai saja di rumah pertama, Ukhti dan teman Ukhti disapa oleh seorang Akhi.. beliau bersalaman dengan teman Ukhti dan bila Akhi tersebut menghulurkan tangannya kepada Ukhti untuk bersalaman, Ukhti tersenyum dan menungkupkan tangan Ukhti sebagai tanda cukuplah sekadar ‘Assalammualaikum’ sebagai tanda sapaan,



pada mulanya, Akhi tersebut nampak bingung namun pada akhirnya beliau dengan wajah yang sedikit ‘bengang’ *hehe*, berkata “oh, can not.. can not..”, pada rumah yang kedua, hal yang sama turut berlaku, namun reaksi Akhi tersebut berbeza dari Akhi yang pertama, jika yang pertama lebih ‘memahami’, yang kedua dengan terangan berkata, “eh, inda dapat.. fine.. ambong..” dengan suara  berjenakanya.. Ukhti hanya tersenyum saja.. dan begitulah seterusnya..


Memandangkan situasi-situasi diatas yang harus Ukhti lalui, Ukhti baru sedar.. bukan mudah untuk cuba istiqomah dalam menjalankan apa yang diperintahkan.. melaksanakan solat.. tidak bersalaman dengan mana-mana Akhi.. kerana sesetengah kita sudah biasa ‘meringan’kan apa yang di arahkan.. sehingga ketahap membuat andaian bahwa its ok to do this and that, Allah will understand.. termasuklah Ukhti sendiri.. kadang-kadang bila hati sudah ikhlas ingin menjalankannya, selalu akan ada dugaan yang datang, samaada dari orang sekeliling mahupun keadaan.. tapi Ukhti yakin, setiap kesabaran akan dibalas dengan hikmah yang terbaik.. hari raya ke-tiga, Ukhti mengambil keputusan untuk tidak menggunakan make-up, hanya lipstick saja dan dengan senang, Ukhti dapat menunaikan solat tanpa harus memikirkan membersih wajah.. memang jauh bezanya wajah bila menggunakan make-up dengan yang tidak.. namun, Ukhti rasa tidak kisahlah jika itu bererti Allah redha dengan keputusan yang Ukhti buat.. tak apa jika ada yang merasa Ukhti tidak cantik tanpa make-up.. jika itu bererti, Ukhti dapat sujud dihadapanNYA.. Memang banyak hikmah yang Ukhti rasakan.. bila yang lain masih beralaskan make-up dari pagi kemalam, Ukhti rasa wajah Ukhti jauh lebih ‘fresh’ dan selesa setiap kali mengambil wudhu dan solat.. bila letih, wudhu dan solat itu ibarat ‘charger’ untuk Ukhti.. lebih bersemangat dan lebih ‘lapar’, hehe.. bila Ukhti berniat untuk tidak bersentuh tangan dengan mana-mana Akhi.. Ukhti rasa lebih terlindungi, Ukhti rasa lebih yakin sebab Ukhti mampu menjadi tegas dengan keputusan Ukhti sendiri jika dibandingkan dengan dulu.. dan Ukhti rasa bahagia sebab dapat melindungi satu lagi hak bakal pendamping hidup Ukhti.. Alhamdulillah.. memang betul, tiada apa yang diarahkan oleh Allah S.W.T yang tidak baik untuk kita.. semuanya baik, Cuma kita tidak mengetahuinya.. Ukhti rasa Raya tahun ini sungguh indah, lebih meaningful.. bila ditahun-tahun lepas, Ukhti menghabiskan masa dengan makan-makan.. tahun ini, Ukhti mampu membuat sesuatu yang lebih lain.. lebih di ingati.. yang lebih baik =)

I really love the video below.. mereka berbincang mengenai bagaimana usaha mereka untuk terus menegakan hukum Allah yang tidak membolehkan Ukhti dan Akhi dari bersentuhan mahupun bersalaman.. agak lucu juga mendengar cerita mereka, Alhamdulillah, bukan Ukhti saja yang harus melalui pengalaman berkata 'Nda', hehe.. Alhamdulillah! I think we can be good friends!





Apa yang lebih istimewa pada raya tahun ini adalah bila Ukhti terus dihujani dengan pertanyaan mengenai jodoh.. Alhamdulillah, hati Ukhti terasa lebih ringan dan Ikhlas untuk membalas setiap pertanyaan dengan, “Insya Allah.. nanti Allah bagi jodoh”, dan selalunya di-ikuti dengan Do’a agar cepat dipertemukan jodoh.. aamiin, Insya Allah.. pada hari Ukhti dilihat didampingi oleh seorang Akhi.. Akhi itu adalah suami Ukhti.. pendamping hidup Ukhti.. pelindung Ukhti yang sah, Insya Allah.. 









Dear Bakal Pendamping hidup Ukhti, Bakal Imam Ukhti.. dimana pun Akhi.. 

Jaga Diri baik-baik.. Insya Allah, satu hari nanti, bila Allah sudah meredhaikan.. Kita akan berjumpa dan Ukhti akan jaga Akhi baik-baik, Insya Allah.. =) 







Assalammualaikum~





No comments:

Post a Comment