Sunday, June 30, 2013

"Stay in touch"



Assalammualaikum Ukhti ^_^

Alhamdulillah, beberapa hari yang lalu Ukhti mendapat email dari HOD yang bertanggungjawab dalam menguruskan thesis master Ukhti dimana beliau memberitahu Ukhti bahwa keputusan grade thesis akan dikeluarkan awal bulan julai nanti dan Ukhti tidak perlu risau tentang itu. Setelah berbulan-bulan berkerja keras untuk menyiapkan thesis, sekarang Ukhti mampu menarik nafas lega.. mungkin tidak sepenuhnya selagi official grade belum lagi dikeluarkan, namun mungkin sekarang Ukhti dapat mula focus kepada hal lain terutama sekali dalam mencari pekerjaan tetap, Insya Allah.. hati tetap yakin rezeki itu ada, Cuma menunggu masa lagi.. sekarang orang sekeliling Ukhti pun mula ‘excited’ bercerita mengenai graduation. Kemungkinan besar, graduation Ukhti akan berlangsung bulan September nanti, mudahan ketika itu, rezeki dimurahkan dan dilapangkan masa agar dapat berkongsi kebahagiaan dengan orang-orang yang selama ini sudah banyak memberi sokongan kepada Ukhti dalam pembelajaran dan menyiapkan thesis Ukhti, Insya Allah.. 



Ukhti terjumpa akan satu video yang dibuat ketika graduation, seperti tahu akan mood Ukhti yang sebenarnya juga excited hendak graduate. Video itu berkenaan dengan seorang graduan bernama Hamza Sadique yang diminta untuk memberi ucapan mengenai dengan pengalaman beliau sepanjang belajar selama 4 tahun di universiti beliau.. hati Ukhti seperti tersentuh dan ter-inspirasi dengan ucapan yang beliau buat..




“No matter how busy you get, stay in touch with your friends, be there for them and they will be there for you”


Memang benar yang dikatakan beliau, terkadang bila kita sudah graduated dan mula fokus ‘membina’ kehidupan baru selepas selesai belajar, terkadang kita lupa orang-orang yang selama ini bersama kita berjuang, bersama kita disaat suka dan duka, orang-orang yang selalu menjadi tempat kite bercurhat.. hanya kerna kita terlalu sibuk menguruskan kehidupan baru kita. Sebenarnya, ini juga terjadi kepada Ukhti akhir-akhir ini.. terkadang bila sudah terlalu sibuk mencari rezeki, Ukhti terasa seperti tidak ada masa untuk bertanya khabar akan teman-teman Ukhti, apalagi membuat temujanji untuk berjumpa. Beberapa hari yang lalu Ukhti bercerita dengan salah seorang teman baik Ukhti dan dipenghujung cerita, teman Ukhti tersebut berkata “hopefully we won’t lose contact once you’re married”.  Insya Allah.. Teman karib Ukhti juga beberapa kali menegur Ukhti dalam whatsapp, bertanyakan bila Ukhti free untuk hi-tea dengan beliau.. terdetik dihati Ukhti, Alhamdulillah.. teman-teman yang selama ini berjuang dengan Ukhti, masih ingat akan Ukhti dan seharusnya Ukhti lebih menghargai. 



Ukhti yakin ini mungkin teguran lembut dari Allah untuk Ukhti agar tidak lupa akan silaturahim yang harusnya Ukhti terus eratkan.. Sebenarnya, memang seperti orang lain, ada beberapa persahabatan Ukhti yang renggang hanya kerana hal-hal yang sebenarnya kecil.. didalam hati, ingin sekali Ukhti bertanya khabar kepada mereka, ingin sekali meminta maaf jika hal terdahulu ada menyakiti hati.. namun yang lebih penting, Ukhti ingin sekali memberitahu mereka bahwa Ukhti rindu akan sahabat-sahabat Ukhti tersebut.. namun, mungkin rasa takut Ukhti lebih besar jika dibandingkan dengan keinginan Ukhti untuk menyapa mereka.. mungkin hanya Allah yang lebih memahami akan isi hati hamba-hambaNYA.  

Insya Allah.. semoga nanti rezeki dimurahkan dan Ukhti dapat meluangkan masa dengan teman-teman yang Ukhti kasihi..


Cinta,
Katijah Sulaiman

No comments:

Post a Comment