Friday, May 25, 2012

Jodoh dan Do’a





Assalammualaikum,

Pagi tadi, Ukhti menerima ‘whatsapp’ dari teman baik Ukhti sejak kecil dan Alhamdulillah, mendapat ‘rezeki pagi’, diajak makan diluar disebuah kedai yang tidak pernah Ukhti masuki. Ketika sedang berhidang, Ukhti dan si teman karib bercerita mengenai cinta dan jodoh *memang salah satu topic utama Ukhti-Ukhti* =). Secara tidak sengaja, mulut Ukhti bertanyakan satu soalan.. “adakah lagi lelaki yang baik dengan niat yang baik (terus meminang)?”, si teman karib tersenyum dan menjawab…. nah.. biarlah Allah dan Ukhti saja yang tahu jawapannya si teman..


Ukhti selalu yakin akan ‘the power of Do’a’.. bila kita meminta kepada Allah, walaupun Nampak mustahil dimata kasar kita, tapi tidak ada yang mustahil bagiNYA.. seperti didalam Do’a Solat Tahajjud.. “Ya Allah.. janjimu adalah benar.. perkataanmu adalah benar..”, Ukhti yakin, masih ada.. kita Cuma perlu berdo’a..  


Ukhti selalu berharap, suatu hari nanti Ukhti akan mendapatkan seorang jodoh yang mampu menjadi Imam disolat Ukhti dan dapat membimbing Ukhti kejalan yang diredhai Allah.. Suatu hari, Ukhti melawat-lawat beberapa laman web untuk kerja thesis Ukhti.. tiba-tiba ukhti terlihat satu laman web yang bertajuk “jadilah Jodoh yang solehah”. Ukhti membuka laman web tersebut dan membacanya.. mungkin itu hidayah dan pesanan dari Allah S.W.T.. Ukhti menangis ketika membacanya.. menyedari betapa banyaknya kekurangan yang ada pada diri Ukhti yang juga terkadang melupakan Allah S.W.T.. betapa Ukhti lupa akan cinta terhadapnNYA kerna terlalu lalai dengan cinta duniawi yang akhirnya membuatkan Ukhti rebah tersungkur dalam kesedihan yang agak lama.


Sejak dari itu, Ukhti ingin belajar untuk menperbaiki diri.. mungkin bukan secara fizikal.. tapi lebih kepada perasaan dan emosi Ukhti.. bertawakal dan menyerahkan segalanya kepada kekuasaan Allah S.W.T dalam segala urusan duniawi Ukhti.. benarlah yang dikatakan Ustaz Don dan juga Ustaz Idrus, urusan Jodoh itu urusan Allah S.W.T.. yang perlu kita lakukan adalah menjadi lebih baik dari hari kemarin dan berusaha untuk lebih baik dari hari ini.. cintai Allah, kekasih Allah Muhammad, cinta kitab Allah.. Insya Allah, akan lahir ketenangan dan kegembiraan dalam hati kita.. Biar urusan Jodoh itu dilaksanakan Allah.. Dia lebih tahu yang terbaik untuk kita.. itu janji Allah.. Ukhti dahulunya seorang yang kurang sabar, kurang menerima nasihat orang lain.. namun, Alhamdulillah.. Sekarang, Ukhti rasa ketenangan yang luar biasa.. Alhamdulillah.. Ukhti ingin terus belajar untuk menjadi wanita yang baik..


Ukhti menulis yang diatas tiadalah bermaksud untuk menunjuk.. tapi Ukhti ingin sekali berbagi kebahagian Ukhti dengan Ukhti-Ukhti yang lain yang mungkin ketika ini berada dalam kesedihan.. terkadang Allah tegur kita dengan cara yang mungkin menyakitkan tapi itu kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.. Allah tahu kita wanita-wanita kuat.. indahkan wajah dan badan kita dengan air wudhu dan solat.. tenangkan hati kita dengan Al-Quran.. minta kepada Allah disolat Tahajjud dan Dhuha.. terus belajar menjadi lebih sabar dan maafkan.. Insya Allah.. Insya Allah.. Teringat Ukhti akan suatu ketika, seorang Akhi bertanya mengenai Do’a kelancaran Jodohnya kepada Ukhti.. Ukhti hanya mampu berkata, tiada ada Do’a yang lebih mujarab melainkan Do’a yang dipanjatkan kepadaNYA oleh hambanya yang Ikhlas ingin mendekatkan diri kepada Allah.. inginkan jodoh yang solehah, Akhi harus terlebih dahulu menjadi Imam yang baik.. belajar menjadi lelaki yang bertanggungjawab dari segi perkataan dan kelakuan.. kerna syurga isteri ada dibawah tapak kaki suami.. jadilah suami yang layak memegang ‘syurga’ itu.. Ukhti do’a kan mudahan Akhi tersebut sentiasa istiqomah mendekatkan diri kepada Allah.. Aamiin aamiin Ya Rabb..


Assalammualaikum. 

P/s: Terima Kasih Teman Karib for the rezeki.. Semoga dimurahkan rezeki..



2 comments:

  1. Tulisan yang bagus. Tapi tak perlulah upload gambar orang lain yang tidak menutup aurat. nanti tanggung dosa kalau orang-orang melihat gambarnya.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atasan tegurannya.. Hati pun ada terasa sedikit kurang melihat gambar diatas.. Cuma lambat sedikit kesedarannya.. Akan ditukar gambarnya nanti.. Sekali lagi, terima kasih atas tegurannya.. =)

    ReplyDelete