Sunday, July 22, 2012

Hilangmu Tiada berganti *Al-Fatihah*



Assalammualaikum Ukhti-Ukhti,



Tiga hari yang lalu, kita semua dikejutkan dengan kemalangan yang menyebabkan kematian 12 orang penumpangnya.. Innalillah Wainnalillahirohi’un.. Ukhti mula mengikuti berita kemalangan tersebut dari facebook pada waktu petang dan bila mengetahui mangsa-mangsa terdiri dari pegawai-pegawai kadet dari OCS, Ukhti terus merasa gusar kerana banyak teman-teman Ukhti juga baru saja selesai dari tempoh latihan mereka disana.. Ukhti terus memeriksa satu persatu facebook teman-teman Ukhti tersebut untuk memastikan mereka berada didalam keadaan yang baik dan Alhamdulillah, mereka tidak terlibat.. tenang seketika hati Ukhti walaupun ketika itu seperti ada sesuatu yang membuatkan hati Ukhti berasa sangat sedih, tapi Ukhti belum mengetahui sebabnya.. 

Pukul 9 malam, sesampai saja dirumah selesai melaksanakan solat terawih, Ayah Ukhti menerima panggilan dari nenek Ukhti.. sebenarnya agak kejarangan nenek Ukhti untuk menelipon selepas pukul 9 malam jadi ketika itulah Ukhti dapat merasakan seperti ada sesuatu.. bila ayah selesai berbicara dengan nenek, ayah pun berjalan menuju kearah Ukhti dan ibu lalu memberitahu bahwa abang sepupu yang selama ini sangat Ukhti kagumi adalah salah seorang dari mangsa yang terlibat didalam kemalangan tersebut dan antara mangsa yang awal ditemui sudahpun dijemput Allah.. terdiam sejenak semua penghuni rumah ketika itu, termasuk Ukhti sendiri.. 

Teruslah bergegas kerumah Al-marhum untuk sama-sama mengurus dan ‘menemani’ untuk kali terakhir.. sesampai disana, kesayuan hati Ukhti bertambah kuat bila mengingati Al-marhum yang baru saja mempunyai seorang anak yang berumur setahun lebih dan meninggalkan seorang isteri yang ketika ini sedang sarat mengandung.. melihat gambar-gambar yang tergantung di dinding-dinding rumahnya, memperlihatkan kejayaan Al-marhum, kebanggaan ibu bapanya, kasihnya Al-marhum kepada keluarga kecilnya.. Al-marhum memang dikenali sebagai seorang yang sangat peramah, sangat peneguran dan murah senyum.. dan sangat tampan.. pernah sekali Ukhti berjenaka dengan ibu ketika Al-Marhum melangsungkan perkahwinannya dimana Ibu mengatakan, “inda sempat meminang ia, kahwin cha.. sayang eh..” tersenyum juga bila saja teringat tentang itu..

Namun, kesedihan Ukhti tidak terhenti disitu.. ketika berada dirumah Al-Marhum, sedang-sedang menunggu kedatangan jenazah.. saudara Ukhti menunjukkan name list mangsa-mangsa yang terlibat didalam kemalangan itu.. apabila Ukhti memeriksanya, mata Ukhti terhenti melihat satu lagi nama yang agak biasa Ukhti lihat dan dengar.. Dk Nurazimah Bte Pg Hassanan.. Ajim, begitulah nama yang biasa Ukhti guna untuk menyapanya.. Ketika itulah air mata Ukhti yang sebelum ini Ukhti cuba tahan sepanjang berada dirumah Al-marhum, akhirnya terjatuh juga..


Assalammualaikum Ajim,
Kita mungkin tidak selalu berjumpa dan berbual-bual, tapi kita tahu bila saja kita bertemu, selalu banyak cerita yang kita kongsi dan bagaimana kita sudahi setiap perjumpaan kita dengan Do’a dan pelukan untuk masing-masing, Ukhti sayang akan keberadaan ajim.. Apabila saja Ukhti mengingati ajim, Ukhti selalu teringatkan dua perkataan yang selalu ajim ucapkan.. Alhamdulillah.. Insya Allah.. begitu senang bagi ajim untuk mengucapkan dua perkataan tersebut ibarat ianya sudah sebati dengan diri ajim.. Dari ajim lah, Ukhti belajar erti hidup sebagai seorang wanita yang kuat dan tidak terlalu bergantung kepada cinta seorang Akhi untuk memberi kebahagiaan.. beberapa hari sebelum, Ukhti memang acap kali teringatkan ajim dan sebenarnya sudah memasang niat untuk berjumpa ajim dan teman-teman yang lain untuk berbuka puasa bersama.. tak apalah, you’re in a better place now..





I will always remember your smile, your words and cherish your guidance.. 


Insya Allah, hilangnya mereka menemui Allah S.W.T ketika menjalankan tugas mereka, pada hari jumaat ketika hendak masuk kebulan Ramadhan.. Insya Allah, mereka termasuk didalam golongan Jihad dan Ukhti Yakin, mereka tergolong dalam golongan yang beriman disisi Allah S.W.T.. semoga Allah mencucuri roh mereka.. menjaga mereka sehingga pada hari kebangkitan nanti.. Pg. Arif Iskandar Bin Pg Haji Shabudin.. Dk Nurazimah Bte Pg Hassanan.. I will see you one day.. Al-Fatihah..



Assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment