Tuesday, July 24, 2012

Sebelum Dia menerima nikahnya



Assalammualaikum! 

Sudah masuk Puasa ke empat dan hati Ukhti hari ini ada sedikit kebahagiaan yang sebenarnya Ukhti sendiri kurang pasti akan sebabnya.. tak apalah, kegembiraan dan kebahagiaan itu anugerah Allah.. tidak semua orang dapat merasa tenang mahupun bahagia disetiap hari yang mereka lalui.. Alhamdulillah..

Tergerak lagi hati Ukhti hari ini untuk berbagi cerita dengan Ukhti-ukhti yang cantik mengenai satu video yang Ukhti saksikan pagi tadi.. Sebenarnya sudah lama video ini berada didalam koleksi video Ukhti namun hanya hari ini Ukhti merasa sesuai untuk berbagi dengan Ukhti yang lain, Video ini agak comel bagi Ukhti.. dari tajuk ceritanya sudah agak menarik hati.. “Sebelum aku terima nikahnya..”



Mungkin bagi sesetengah orang, bila menyaksikan video ini.. ada yang merasa, mungkin itulah caranya untuk mendapat cinta yang sejati, cinta yang diredhai Allah.. untuk mendapatkan pendamping yang baik.. Lucunya, Ukhti tidak berfikiran sebegitu.. bila Ukhti menyaksikan dan menghayati jalan cerita video tersebut, Ukhti rasa banyak perkara yang perlu Ukhti lakukan dan perbaiki untuk menjadi muslimah yang baik dan seperti yang ditunjukkan didalam video tersebut, hanya pada akhirnya, si jejaka menemukan si wanita.. mungkin itu hal terakhir yang mungkin akan terjadi kepada Ukhti sendiri..

Checklist yang mereka buat:
1)    Solat
2)    Cintai ilmu
3)    Menfaat orang lain
4)    Akhlak
5)    Relationship with Allah

Ukhti yakin, bila semua checklist sudah terpenuhi, tentu kita akan merasa lebih baik dengan diri kita sendiri.. lebih menerima kekurangan diri dan orang lain, tentu kita rasa lebih tenang dan bahagia.. dan Insya Allah akan lebih dicintai terutama sekali oleh yang maha mencipta.. Yang lebih Utama dan penting, apa kesan yang ingin kita tinggalkan untuk sentiasa dikenang bila kita sudah dijemput.. Ukhti rasa itu penting.. sebab kita bukan hidup seorang diri.. kita berkongsi hidup dengan orang lain didunia ini.. walaupun ada yang tidak begitu rapat dan tidak mengenali satu sama lain, kita semua sebenarnya berkaitan dengan satu sama lain, kita sama-sama menyembah kepada Allah yang satu..  Ukhti harap, bila hari Ukhti dijemput nanti, Ukhti sudah cukup membahagiakan orang disekeliling Ukhti dan meninggalkan sesuatu yang akan sentiasa membuat mereka tersenyum.. Insya Allah, aamiin..

Berbalik kepada jalan cerita video dimana si jejaka pada akhirnya menemui ratu hatinya.. Ukhti rasa, checklist Ukhti belum lagi habis sepenuhnya.. Ukhti rasa, Ukhti mesti terlebih dahulu memenuhi checklist diatas supaya nanti Ukhti sendiri dapat menjadi pendamping yang baik untuk seorang jejaka.. Ukhti Cuma berdo’a, satu hari nanti bila Allah mendatangkan seorang imam untuk Ukhti, Ukhti sudah matang sebagai seorang wanita yang mampu menjadi pendamping yang terbaik untuk imam tersebut, Insya Allah.. 


 

Assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment